مشاوره کنکور- اخبار کنکور

مشاوره کنکور
  • ۰
  • ۰

چگونگی برنامه ریزی کنکور ریاضی 1400

 

 

چگونگی برنامه ‌ریزی کنکور ریاضی 1400 و اهمیت آن برای داوطلبان کنکور ریاضی

همان‌طور که می‌دانید، کنکور یک ماراتن نفس‌گیر است که هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان از سراسر کشور در این آزمون سرنوشت ‌ساز با یک دیگر رقابت می‌ کنند. یکی از رشته ‌های آزمایشی کنکور، رشته ریاضی است که داوطلبان این رشته برای قبولی در رشته ‌های مهندسی دانشگاه‌ های مطرح کشور، باید از سد رقبا بگذرند.

هر رشته امتحانی در دفترچه کنکور، زیرگروه‌ ها و ضرایب مخصوصی دارد که داوطلب با توجه به رشته مورد علاقه، توانایی‌ ها، سهمیه ‌ها و ضرایب دروس، باید برنامه ‌ریزی دقیقی را انجام دهد. برای آشنایی بیشتر با برنامه‎‌ریزی کنکور ریاضی 1400 که در پیش روست، مطلبی برای شما آماده کرده‌ایم. امیدواریم با خواندن این مقاله پاسخ بسیاری از سوالات خود را بگیرید.

اهمیت برنامه‌ ریزی کنکور ریاضی 1400

داوطلبانی در آزمون سراسری موفق خواهند شد که روش مطالعه درست و البته برنامه ‌ریزی دقیقی داشته باشند؛ زیرا فرصت مطالعه داوطلب نسبت به حجم مباحث و منابع کنکور، کم است؛ بنابراین برنامه ‌ریزی دقیق برای مدیریت زمان و مطالعه از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار خواهد بود.

همچنین باتوجه به ضرایب هر درس برای قبولی در رشته محل مورد نظر، باید زمان ‌بندی متفاوتی برای دروس مختلف انجام داد. اما به‌طور کلی، اگر داوطلب در تمام سال‌های قبل از کنکور برنامه‌ ریزی مناسبی برای مطالعه داشته باشد، به‌راحتی می‌ تواند یک برنامه دقیق برای سال آخر نیز داشته باشد. این برنامه شامل سه مرحله است.

  1. برنامه کلی
  2. برنامه جزئی
  3. هدف‌گذاری روزانه

چگونگی برنامه‌ ریزی بلند مدت و کلی برای کنکور

در برنامه‌ ریزی کلی و بلند مدت، داوطلب باید موقعیت خود را با مدرسه، آزمون ‌های آزمایشی، مشاوره و یا هر شرایط دیگری که در آن قرار دارد، هماهنگ کند. به‌عنوان مثال اگر داوطلب در حال تحصیل در سال دوازدهم می‌ باشد، باید برنامه سالانه خود را با پیشرفت درسی کلاس هماهنگ کند؛ یعنی دروس سال دوزادهم را همگام با کلاس و دروس سال‌های قبل را با برنامه‌های تلفیقی دیگر، مثلا مشاوره تحصیلی یا آزمون‌ های آزمایشی هماهنگ نماید.

یا اگر داوطلب فارغ التحصیل شده است، می ‌تواند با نظر مشاور و یا سرفصل ‌های آزمون ‌های آزمایشی برنامه خود را تطبیق دهد. بدین ترتیب داوطلب یک مسیر در پیش روی خود خواهد داشت که باید آن را به درستی طی کند تا به هدف خود دست یابد.

چگونگی برنامه ‌ریزی کوتاه ‌مدت برای کنکور

تنظیم برنامه هفتگی و کوتاه‌مدت برعهده داوطلب خواهد بود. یعنی داوطلب بعد از اینکه برنامه بلندمدت خود را تهیه کرد، باید برای رسیدن به اهداف بلندمدت ماهانه، هفته‌ های خود را با برنامه پیش ببرد.

مثلا اگر قرار است در پایان یک‌ ماه، یک کتاب کاملا مطالعه شده باشد، داوطلب باید هر هفته مقدار مشخصی از این کتاب را مطالعه کند تا در پایان ماه، به هدف ماهانه خود رسیده باشد.

اهمیت برنامه ‌ریزی روزانه برای کنکور ریاضی 1400

اهمیت برنامه ‌ریزی روزانه برای کنکور ریاضی 1400

اولین چیزی که برای هر داوطلب مهم است، پایبند بودن به برنامه ‌ریزی است. بنابراین داوطلب حتی نباید یک روز خود را از دست بدهد. هر داوطلبی باید برای هر روز خود برنامه دقیقی داشته باشد تا بهترین نتیجه را از آن خود کند.

داوطلب باید هر روز مطالعات خود را طبق برنامه روزانه انجام دهد و بعد از پایان هر قسمت از برنامه، در مقابل آن علامت بزند. سپس سراغ مطالعه درس بعدی برود؛ بدین ترتیب برنامه هفتگی، ماهانه و سالانه داوطلب به درستی پیش خواهد رفت.

ویژگی ‎‌های یک برنامه ‌ریزی خوب و دقیق

برای اینکه داوطلب بتواند از برنامه ‌ریزی خود بهترین نتیجه را بگیرد، باید به نکات زیر دقت داشته باشد.

  • هر داوطلبی با داوطلب دیگر متفاوت است؛ بنابراین باید در برنامه‌ریزی، نقاط ضعف و قوت، شرایط روحی و جسمی داوطلب موردبررسی قرار گیرد.
  • برنامه ‌ریزی باید منطقی و متناسب با توانمندی ‌های داوطلب صورت پذیرد.
  • هدف ‌گذاری در برنامه ‌ریزی بسیار مهم است. برنامه ‌ریزی باید بر اساس هدف باشد. داوطلبی که به رشته مهندسی در بهترین دانشگاه ایران فکر می‌کند، باید تلاش بیشتری داشته باشد.
  • برنامه ‌ریزی باید قابل ارزیابی باشد؛ یعنی داوطلب متوجه نقاط ضعف و قوت خود شود. همچنین داوطلب بتواند میزان پیشرفت یا افت خود را ارزیابی کند. به این ترتیب در صورت افت، شیوه مطالعه خود را تغییر دهد تا به سطح قابل قبولی برسد.
  • برنامه‌ریزی باید به صورتی باشد که اگر در یک روز اتفاق غیرمترقبه‌ای برای داوطلب بیفتد و او نتواند به برنامه روزانه خود عمل کند، ساعاتی در هفته برای مطالعه دروس عقب ‌افتاده وجود داشته باشد، داوطلب از برنامه هفتگی خود عقب نخواهد افتاد.
  • بهتر است برنامه به شکلی تنظیم شود که به مرور ساعات مطالعه افزایش یابد؛ یعنی از روزی 3 تا 4 ساعت شروع شود و به مرور یک ‌ساعت به ساعات مطالعه افزوده گردد. اگر داوطلبی از همان ابتدا، 10 ساعت مطالعه و یا بیشتر از 10 ساعت را در برنامه خود قرار دهد، همان ابتدا خسته خواهد شد و این خستگی ذهنی باعث بی ‌انگیزگی نیز خواهد شد.
  • در برنامه‌ ریزی روزانه بهتر است یک درس عمومی در کنار یک درس اختصاصی قرار بگیرد. مثلا فیزیک و شیمی پشت سرهم مطالعه نشوند. بعد از فیزیک بهتر است یکی از درس ‌های عمومی مطالعه شود و بعد آن مطالعه درسی اختصاصی مثل شیمی قرار بگیرد. پس بهتر است درس‌های عمومی و اختصاصی به ‌صورت یک در میان کنار هم قرار بگیرند.
  • درس‌هایی که یادگیری آنها برای داوطلب دشوار است، بهتر است در زمانی قرار بگیرند که مغز بیشترین بازدهی را دارد.
  • تمامی درس ‌ها باید در طول هفته گنجانده شوند. پس حذف یک درس از یک هفته، اصلا توصیه نمی‌شود؛ همچنین در طول هفته مطالعه و تست باید همزمان وجود داشته باشند. تعداد تست‌های هر هفته نیز باید مشخص باشد.
  • داوطلب حتما باید یک دفتر برنامه‌ریزی داشته باشد که هر روز آن را کامل کند. با ثبت ساعات مطالعه، وضعیت مطالعه مشخص خواهد شد.
  • پایان هر روز زمانی برای مرور درس ‌ها مشخص شود تا داوطلب با مرور و جمع‌ بندی آن روز به عناوین روز بعد و ادامه مطالعه برود.
  • بهتر است، نسبت مطالعه دروس اختصاصی به عمومی هر روز 5 به 3 باشد؛ یعنی اگر دروس اختصاصی 2.5 ساعت در روز مطالعه شوند، دروس عمومی 1.5 ساعت در هر روز مطالعه شوند.
  • بعد از هر 90 دقیقه، 15 دقیقه استراحت لازم است.
  • کمبود خواب باعث ضعف هوشیاری می‌شود و بازدهی را پایین می‌آورد؛ بنابراین روزانه 6 تا 8 ساعت خواب برای داوطلبان کنکور ضروری است.
  • در پایان مطالعه هر درس، خلاصه‌ نویسی لازم است. بدین ترتیب در زمان مرور و جمع ‌بندی دروس، داوطلب می‌تواند از این نوشته‌ها استفاده کند. همچنین تست ‌زنی یکی از بهترین‌ راه ‌های مرور درس ‌هاست و برای دروس اختصاصی رشته ریاضی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این داوطلبان باید مسائل ریاضی را به سرعت حل کنند و سرعت تست‌زنی را نیز باید تقویت نمایند.
  • برنامه‌ریزی کنکور، مثلا کنکور ریاضی را باید برای بلندمدت انجام داد و بعد این زمان را به زمان‌های کوتاه‌مدت بخش‌بندی کرد. مثلا اگر در برنامه بلندمدت شیمی 100 صفحه در ماه است، برای هر هفته 25 صفحه از این کتاب در برنامه قرار گیرد.

برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1400

در کنکور 1400، داوطلبان نظام قدیم و جدید آموزشی به سوالات مشترکی پاسخ خواهند داد؛ بنابراین داوطلبان نظام قدیم نیز باید منابع کنکور نظام جدید را مطالعه کنند. این تغییر ممکن است این داوطلبان را در برنامه‌ریزی دقیق دچار وسواس کند.

از طرفی داوطلبان نظام جدید نیز برای موفقیت در کنکور، به برنامه‌ریزی دقیق نیازمند هستند؛ با توجه به اهمیت این موضوع، اگر در برنامه ‌ریزی کنکور ریاضی 1400، به کمک مشاورین نیاز دارید، با ما در مرکز مشاوره آویژه در ارتباط باشید. کارشناسان ما بهترین خدمات را به شما ارائه خواهند کرد تا بهترین برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1400 را انجام دهید.

 

 

  • ۹۹/۰۹/۲۴
  • zahra ebrahimi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی